تاثیر انواع بوتاکس

امروزه در بازار انواع مختلفی از بوتاکس وجود دارد که برای چین و چروک‌های پیشانی، بین دو ابرو، دور چشم، خطوط خنده و چین و چروک‌های گردن استفاده می‌شود. مانند «جوو»، «دیسپورت»، «زئومین» و البته خود برند بوتاکس. در این مقاله ، تاثیر انواع بوتاکس را بررسی خواهیم کرد.

تحقیقات نشان دهنده این است که کارایی این مواد مشابه هم است و بسیار اثرگذار می‌باشند. یکی از این تحقیقات، مقاله بسیار جالبی است که در سال 2016 در مجله معتبر توکسین (toxins) منتشر شده است. در این مقاله قدرت، ایمنی و تاثیر دیسپورت، بوتاکس و زئومین با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج این مقاله نشان دهنده این است که هر سه ماده تقریبا اثرات مشابه‌ای دارند و تاثیر آنها مانند یکدیگر است.

تاثیر قابل توجه بوتاکس در کاهش چین و چروک

تاثیر قابل توجه بوتاکس در کاهش چین و چروک

بوتاکس و مواد مشابه امروزه داروهای ایمنی برای کاهش چین و چروک هستند. یکی از مواد خانواده بوتاکس، دیسپورت است. دیسپورت برای چین و چروک‌های ناحیه بین دو ابرو از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تاییدیه گرفته است. تحقیقات اخیر نشان دهنده این است که تزریق دوزهای بالاتر این ماده در برطرف کردن چین و چروک‌های ناحیه بین دو ابرو برای مدت طولانی بسیار مؤثره است.

یکی از تحقیقات، مقاله‌ای است که در سال ۲۰۲۱ در مجله Drugs in Dermatology منتشر گشته است.در این تحقیق مشخص شد تزریق یکبار دیسپورت(با دوز بین 50 تا 125 واحد) در مقایسه با دارونما، بهبود قابل توجه‌ای در چین و چروک بین دو ابرو(ناحیه گلابلار) ایجاد می‌کند و این نتایج حتی تا 36 هفته باقی می‌ماند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در این مطالعه ۳۹۹ نفر بود که ۸۸ درصد آنها زن بودند.  میزان پاسخ‌دهی ۸۰ درصد با دوز ۵۰ واحد، ۸۸ درصد با دوز ۷۵ واحد، ۹۰ درصد با دوز ۱۰۰ واحد و ۹۵ درصد با دوز ۱۲۵ واحد بود. در حالیکه پاسخ‌دهی با دارونما ۲.۶% بود.شرکت‌کنندگان همگی احساس خوب  و حس جوان‌تر شدن داشتند.این مقاله نشان می‌دهد درمان با دوزهای بالاتر باعث پاسخ‌دهی بالاتر و مدت اثر طولانی‌تر می‌شود.

عوارض بوتاکس

معمولا افرادی که به دنبال تاثیر انواع  بوتاکس هستند  نگران عوارض آن  نیز هستند. تحقیقات علمی نشوان می‌دهد عوارض و خطرات بوتاکس موقتی و گذرا هستند. در یک مقاله مروری که در سال 2021 در مجله معتبر Aesthetic Plastic Surgery منتشر شد عوارض تزریق بوتاکس بررسی شده است.این مقاله مروری، مقالاتی را که از سال 2000 تا 2020 در این زمینه منتشر شده، بررسی کرده است و عوارض جانبی با تزریق بوتاکس را به صورت زیر مشخص کرده است:

  •  اریتم(سرخی صورت)
  • ادم صورت
  • درد
  • پتوز(افتادگی) پلک یا ابرو
  •  کبودی

در این مقاله مشخص شده است که عوارض جانبی شناسایی شده «خفیف و موقتی» هستند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *